Ägarändring av huskatt
Har du sålt eller köpt en katt?
Det spelar ingen roll om katten är ung eller gammal, huskatt eller raskatt. Ägarändringen är viktig för att vårt ID-register ska ha rätt kontaktuppgifter till dig som kattägare. Vi rekommenderar att man hanterar ägarändringen online via Mina sidor, alternativt med vår ägarändringsblankett.
Vem kan göra en ägarändring online?
För att göra en ägarändring online måste man ha ett svenskt personnummer (minst 18 år gammal) och ett mobilt BankID. Det spelar ingen roll om man är medlem i en SVERAK-klubb eller inte. Det kostar ingenting att göra en ägarändring online i Mina sidor (men det kan det göra om man använder en blankett). Att bli ägare till en katt som är registrerad hos SVERAK innebär inte att man automatiskt blir medlem i SVERAK.
1. Nuvarande ägare loggar in med mobilt BankID på Mina sidor.
2. Klicka dig in på sidan “Mina katter” via huvudmenyn.
3. Klicka in på aktuell katt. Använd knappen “Ändra uppgifter” för att komma åt länken “Byt ägare”. Kattens ID-nr måste vara sparat på katten för att det ska gå att starta ägarändringen.
4. I rutan som nu dyker upp anger du nya ägarens personnummer (12 siffror med bindestreck) och klickar på spara.
5. Ägarändringen är nu påbörjad och en ikon har nu dykt upp på listan över dina katter.
6. Meddela nya ägaren att den nu kan logga in och godkänna ägarändringen i Mina sidor, så att katten flyttas över till nya ägaren.
När det gäller ägarändringar som sker online så hanteras det via vår sida Mina sidor. I Mina sidor kan man som kattägare se och hantera viss information om sig själv och sin katt.
Bild nedan visar hur inloggningssidan ser ut. Är du på en mobil klickar du på knappen “På denna enhet”. För dig som använder en dator, så väljer du knappen “På en annan enhet (QR-kod)”, där du verifierar inloggningen via BankID-appen och den QR-kod som visas på datorskärmen.
För att kunna logga in med BankID och godkänna ägarändringen till dig, så måste uppfödaren/ägaren av katten starta ägarbytet i Mina sidor och då ange ditt personnummer. Har du inte ett konto hos oss sedan tidigare så får du vid första inloggningen fylla i dina kontaktuppgifter innan du sedan skickas till startsidan (i Mina sidor) där du ska godkänna ägarändringen.
Nu flyttas katten över till dig och du blir synlig som kontaktperson i vårt ID-register. Du kan nu hantera katten genom menyn “Katter” och klicka in på katten och använda knappen “Ändra uppgifter”.
När kan jag behöva använda blankett?
Det finns tillfällen då ägarändring online inte kan användas. Då finns alternativet med vår ägarändringsblankett.
Då vill vi att man använder sig av aktuell blankett 1031 (SVERAK raskatt) eller 2002 (huskatt och raskatter från annat förbund) och där fyller i de uppgifter man har om tidigare ägaren, sin underskrift samt en notering om att denne är avliden. Sedan fyller man i nya ägarens uppgifter som vanligt och ber den skriva under innan blanketten postas.
Detta gäller i de fall där den som för tillfället har ansvar för katten är familjemedlem eller nära vän. Har du som kattägare upptäckt att ägarändringen inte är gjord och förra ägaren är avliden? Kontakta då SVERAKs kansli (sverak@sverak.se) för hjälp med detta.
Saknas tillgång till BankID (eller svenskt personnummer) används vår ägarändringsblankett. Vi kräver då både nuvarande och blivande ägares underskrifter.
Huskatt/raskatt från annat förbund än SVERAK
Hämta blankett nr 2002 på blankettsidan
Obs! Från 1 januari 2023 gäller följande angående ägarändringar av katt via blankett. En engångskostnad på 100 kronor* om ägarändring sker via pappersblankett där båda parter har svenskt personnummer.
* faktureras överlåtaren
Övrigt – kopplat till en ägarändring av katt i vårt ID-register.
Då har en ägarändring missats och då kan man antingen be säljaren om att först ordna den missade ägarändringen med föregående ägare. Eller så kan man intyga det med kopia på tidigare avtal, konversationer eller dylikt som bifogas den aktuella ägarändringen. Posta eller mejla alla kopior/underlag till SVERAKs kansli.