SVERAKs årsmöte
Årets viktigaste händelse!
Här beslutar representanter från SVERAK-klubbarna (delegater) om SVERAKs stadgar och regler, om de avgifter som ska gälla för exempelvis stamtavlor och stamnamn, om vilka som ska förvalta förbundet det kommande året och mycket mer.
Årsmötet avhålls varje år den tredje helgen i mars men arbetet och förberedelserna sker långt före själva mötet.
Den 15-16 mars 2025 hålls SVERAKs årsmöte på Quality Grand Hotel i Borås
Sista anmälan för delegater till årsmötet är den 1:e december 2024. Information om inloggning för deltagande delegater samt tider för mötet m.m. kommer att skickas ut senare.
Komplett “årsmöteslunta” med motioner, skrivelser med mera som kommer att behandlas vid årsmötet 2025 kommer ni att hitta här när materialet finns sammanställt.
Hämta Motionslunta
Kallelse & årsmöteslunta komplett
Röstlängd
Kompletteringshandlingar (revisionsberättelse publicerad xxxxxx)
Hämta reservationsblankett här
Vett o svansföring på SVERAKs årsmöte
Behandla alla som du vill bli behandlad själv!
Tänk på att vi har både Seniorer och juniorer här. Informera istället för att använda pekpinnar.
När någon har ordet respekterar vi vad som sägs, småprata med bordsgrannen gör vi i pauser.
Vi är alla här för att vi vill kattens, våra klubbars och SVERAKs bästa.
Motion – senast den 1 december
Motion är förslag till ändring/tillägg som man önskar till FIFes och/eller SVERAKs stadgar och regler.
Enskild klubbmedlem kan lämna motion till sin kattklubb – klubben beslutar om den ska sändas vidare till SVERAKs årsmöte eller inte. Klubb kan sända in högst tre motioner till årsmötet – rangordnade 1, 2 och 3.
Motioner SVERAKs årsmöte
Motionsblanketten (bl.nr 5200 – här som oskyddat Word-dokument) är avsedd för motionsförslag. Om den inte används är det viktigt att ange:
- vilken del av regelverket som avses (exempelvis regler för utställning)
- om förslaget ska gälla nationellt (inom SVERAK) eller för hela FIFe (fvb till FIFes GF)
- finns det en särskild paragraf/artikel som ändring/tillägg gäller ska denna anges
- ny text (eller förslag till ny lydelse av befintlig text)
- motivering till varför motion lämnas – en bra motivering kan vara avgörande för att motionen ska bifallas (bli godkänd)
- kontaktperson (kan vara enskild person som lämnat motionen eller någon inom klubben)
Önskas hjälp med att utforma motion, hitta paragrafhänvisning eller liknande, kontakta regelledamoten i SVERAKs styrelse.
- För att en motion ska bifallas på SVERAKs årsmöte krävs kvalificerad majoritet med minst 2/3 majoritet för bifall.
- Undantaget är motioner för vidarebefordran till FIFe, då enkel majoritet gäller.
Skicka gärna motionen via e-post (från ”känd” klubbadress) som oskyddat dokument till SVERAKs kansli f.v.b. till SVERAKs regelledamot/SVERAKs styrelse.
Senast den 1 december ska motion vara SVERAKs kansli tillhanda för att behandlas vid årsmötet nästkommande år. Kommer motionen för sent – då kommer den inte med.
Väckt fråga – senast den 15 januari
SVERAK-klubb, eller enskild klubbmedlem via egen klubb, kan när som helst under året sända fråga till SVERAKs styrelse men om klubben vill väcka ett ärende/fråga (ej motion) för behandling/diskussion vid SVERAKs årsmöte ska skrivelse vara SVERAKs kansli tillhanda senast den 15 januari det år årsmötet avhålls.
Kallelse till möte
Kallelse till årsmötet sänds till klubbarna senast en månad före årsmötets första dag. Tillsammans med kallelse bifogas länk till att kunna ladda ned “årsmötesluntan” som utöver dagordning, årsberättelse och motioner även innehåller valberedningens förslag till funktionärer, ekonomisk förvaltningsberättelse, revisorernas berättelse, budgetförslag med mera.
Delegat vid SVERAKs årsmöte
Klubbar, anslutna före 1 januari det år årsmötet avhålls, kan sända två delegater som äger full yttrande- och förslagsrätt i samtliga frågor vid årsmötet. Anmälan till årsmötet sker via formulär på SVERAKs hemsida.
Alla klubbar tjänar på att hålla nere resekostnaderna – boka biljetter i god tid och samåk när så är möjligt. Delegaternas kostnader för resor ska i samband med årsmötet redovisas på särskild reseräkning som erhålls vid årsmötet. Förbered gärna och ta med kopia av eventuella biljetter till årsmötet.
Regler som gäller för resa och boende
- Delegater med mer än 50 mils avstånd till årsmötesort äger rätt att flyga. För övriga gäller tåg, kommunala färdmedel och/eller egen bil (fn ersättning enligt Skatteverkets regler för bilersättning med skattefritt schablonbelopp (fn gäller 25 kr/mil).
- Delegater med mer än 20 mils avstånd till årsmötesort äger rätt till övernattning fredag och lördag natt.
- Delegater med mindre än 20 mils avstånd till årsmötesort äger rätt till övernattning lördag natt. Väljer delegat/er övernattning fredag natt får klubben betala detta.
Delegaternas kostnader för resor bekostas alltid av den egna klubben – även om delegaten väljs till årsmötesfunktionär.
Delegaternas kostnader (resa och boende) fördelas lika, så kallad årsmötesutjämning. På sidan “För klubbar >> Latkatter >> För klubbkassör” kan du läsa mer om hur denna beräknas.
Åhörare
SVERAKs årsmöte består av delegater från anslutna klubbar samt SVERAKs styrelse och förtroendevalda men årsmötet är öppet för åhörare. Åhörare har ingen yttrande-, förslag- eller rösträtt vid årsmötet.
Klubb kan förboka åhörare (samma blankett som delegat) och om åhörare ska äta och/eller bo gäller förskottsbetalning (enligt information på anmälningsblankett). Lokal för SVERAKs årsmöte är främst bokat för klubbdelegater – därför kan inga garantier ges att åhörare erbjuds sittplats vid bord. Ej förbokad åhörare har tillträde till lokalen i mån av plats och sittplats erhålls endast i mån av plats.
Anmäl delegat/åhörare till årsmötet här:
Valberedning och förslag till funktionärer
I god tid före årsmötet sänder SVERAKs valberedning ut nomineringsunderlag till klubbarna för att få förslag på personer på de poster där nyval (eller i vissa fall fyllnadsval) ska ske. Om nominering sker av ny person – tänk på att kontrollera med berörd person om den är intresserad av uppdraget och i så fall – ange personens namn och kattklubb på nomineringsunderlaget.
VB
Valbar till SVERAKs styrelse och övriga förtroendeposter inom förbundet är
- enskild medlem i SVERAK-ansluten klubb som är boende och verksam i Sverige.
Ledamöter i SVERAKs disciplinnämnd ska ha varit aktiva inom SVERAK i minst fem år och får ej ha varit avstängda från SVERAK verksamhet de senaste fem åren.
Person som har anställningsförhållande inom SVERAK får inte väljas till förtroendepost inom förbundet.
Av SVERAK anställd personal, förtroendevalda inom SVERAKs styrelse eller disciplinnämnd får ej representera ansluten klubb vid årsmötet.
Årsmötesfunktionärer
- Årsmötesordförande – leder mötet och ser till att alla som önskar kommer till tals och kan följa och förstå de diskussioner som förs och beslut som fattas.
- Bisittare – avlastar årsmötesordförande och för lista över de som önskar komma till tals
- Sekreterare – för protokoll vid årsmötet
- Två justeringsmän – justerar protokollet tillsammans med årsmötesordförande och bisittare
- Två rösträknare – om sluten röstning förekommer – eller frågor om röstningsförfarande uppstår – träder rösträknarna in.
I förbundets ekomiska rutiner finns förtydligat vilka ersättningar och riktlinjer som finns för årsmötesfunktionärer.
På plats
På plats vid årsmötet erhåller klubben bland annat klubb/namnbricka, reseräkningsunderlag och eventuella kompletteringshandlingar. Har klubben anmält åhörare finns namnbricka mm på klubbens delegatplats (om inget annat meddelas).
I själva årsmöteslokalen är delegatborden förberedda och delegaterna hittar sin plats genom klubbskyltar som finns på respektive bord. Placering i lokalen sker i anslutningsordning – jämna år i ordning yngsta längst fram – äldsta längst bak och udda år tvärtom. Med två undantag: Stockholms Kattklubb och Västsvenska Kattklubben, som grundade SVERAK, är alltid placerade längst fram.
På varje delegatbord finns även en röstningssticka – med klubbens röstetal på – eftersom röstning vid SVERAKs årsmöte sker med hjälp av ett digitalt mentometersystem t ex mobil eller läsplatta (såvida inte sluten röstning med röststicka sker).
Röstetal för respektive ansluten klubb fördelas efter antalet faktiska huvud- och familjemedlemmar per den 31 december. Röstetal för respektive klubb fördelas:
- 1 röst – 1- 25 medlemmar
- 2 röster – 26- 50 medlemmar
- 3 röster – 51-100 medlemmar
- 4 röster – 101-150 medlemmar
- För varje ytterligare påbörjat 50-tal medlemmar ökar antalet röster med 1 röst.