Stambokföring via Mina sidor

Stambokför online i Mina sidor

Stambokföring av kull online (via Mina sidor) lanserades den 19:e maj 2021, på dagen 66 år efter att Kattförbundet SVERAK bildades.

Grundkrav för att kunna stambokföra en kull online

För att kunna använda stambokföring online, krävs att du
– är medlem i SVERAK-ansluten klubb
– att din avelshona har en SVERAK-stamtavla
– att honan har alla sina nödvändig avelsintyg uppladdade (eller sparade sedan tidigare) och att dom är godkända

Vidare krävs att avelshanen
– finns i FindUs (stamboken)
– att avelshanen har alla sina nödvändiga avelsintyg uppladdade (eller sparade sedan tidigare) och att dom är godkända
– att ägaren till avelshanen har svenskt mobilt BankID för att denne ska kunna godkänna stambokföringen av din kull

Om hanen inte finns i FindUs (stamboken) måste du göra som tidigare, dvs använda vanlig blankett och skicka till din avelssekreterare.

Gör INTE en ägarändring på honkatten innan kullen är stambokförd
Ska honkatten ägarändras så vänta tills du ser avkommorna i FindUs med regnr. Annars kan vi inte utfärda stamtavlorna.

Steg för steg - enklare manualer

1. Klicka in på honkatten och använd knappen ”Stambokför ny kull”
Alla honkatter som tidigare är använda i avel, eller har godkända intyg sparade i stamboken har nu fått denna knapp som startknapp för denna nya funktion.

———————————

2. Via sökrutan kan du via regnr söka fram och ange hankatten
Har hankatten inte godkända intyg sparade i stamboken är han heller inte valbar och då kommer en varningstext om det upp. Då kan hankattägaren komplettera, t ex genom att ladda upp intyg online via Mina sidor.

För hankatter med stamtavla i SVERAK söker du utan LO eller RX. Har hankatten stamtavla från annat förbund kan sökningen t ex se ut så här:

TICA: “SBT 021220 068”
SNRF: “RAG 14959”
FHK: “SL 2019-057”

———————————

3. Välj datum för parning och födelse samt antal kattungar
Använd pilarna för att navigera i kalendern. Det skrivs automatiskt ut antal dagar honan var dräktig och vid onormalt antal dagar blir det en röd text som varnar, om man t ex fyllt i fel datum för någon av händelserna.

OBS! Om det är du som var ägare till hankatten vid parningstillfället men inte står som ägare idag, behöver du innan du kommer till nästa steg (4) fylla i ditt personnummer för verifiering.

————————————

4. Ange namn, kön, ras och färg för alla kattungar

Namn ska fyllas i utan stamnamnet och med max 35 tecken (inkl mellanslag och stamnamnet). För dig utan stamnamn är det 16 tecken i namnet som gäller (mellanslag ej tillåtet). Var nog med stavningen och angående er med syskonraser i kullen så var extra noga så att det blir rätt. Förvalet är baserat på mammans ras. Färgerna som går att välja är de som är godkända för rasen och det sker här ingen kontroll på om de är genetiskt möjliga.

————————————

Sammanställning
Nu har vi kommit till sista steget när det gäller att förbereda och spara kullen inför betalningen. Här finns nu möjligheten att via dropdownmenyn välja eventuellt antal hälso-/vaccinationsfoldrar vi ska skicka med stamtavlorna. Obs! Du måste göra ett val här, även om du inte ska ha några foldrar. Välj då “0”. Det finns också utskrivet information angående datumgränsen för 3 månader och när priset därmed ändras, så att man får en liten vänlig påminnelse om det om man inte ska betala direkt efter att man sparat.

————————————

Betalning sker via Swish eller Svea Ekonomi och deras checkout (kassa).

5. Betalning och inskickande av ansökan
Efter att du fyllt i detaljer för kullen och sparat sammanställningen hamnar nu din kull under rubriken ”Pågående stambokföringar av kull” som du hittar via menyvalet ”Mina katter”.

Innan du gjort betalningen kan du här redigera information för kattungar samt även radera kull/kattungar (blå knapp).

Betalning sker via knappen ”Betala & skicka in” (blå knapp). Då öppnas ett nytt fönster och man väljer här antingen Swish eller Svea. När betalningen är genomförd så skickas sedan din kull till admin i Mina sidor som då gör en första granskning.

————————————

6. Admin granskar i Mina sidor
Är det några frågetecken eller felaktigheter kan admin (stambokförare) skicka en kommentar i form av en åtgärd som då dyker upp som en avisering på startsidan i Mina sidor. Du har nu möjlighet att t ex åtgärda info om kullen och därefter svara admin med en kommentar när det är gjort, så att admin kan fortsätta med din stambokförda kull.

Är allting okej med din ansökan sparas nu kullen över till stamboken för att färdigställas och försvinner då också från ”Pågående stambokföringar”. Kullen blir nu också synlig i FindUs och där kan du se när regnr är tilldelade, vilket innebär att stamtavlorna är utskrivna och på gång via posten.

 

1. Klicka in på honkatten och använd knappen ”Stambokför ny kull”
Alla honkatter som tidigare är använda i avel, eller har godkända intyg sparade i stamboken har nu fått denna knapp som startknapp för denna nya funktion.

————————————

2. Via sökrutan kan du med regnr* söka fram och ange hankatten
Har hankatten inte godkända intyg sparade i stamboken är han heller inte valbar. Be då hankattägaren komplettera med det, t ex genom att ladda upp intyg online via Mina sidor (MinaKatter).

* regnr för ”FIFe-katter” är enbart siffrorna. T ex 365478.

Andra förbunds exempel:
TICA: SBT 021220 068
SNRF: RAG 14959
FHK: SL 2019-057
etc.

————————————

3. Välj datum för parning och födelse samt antal kattungar
Använd pilarna för att navigera i kalendern och klicka på respektive datum som ska sparas för kullen. Det skrivs automatiskt ut antal dagar honan var dräktig och vid onormalt antal dagar blir det en röd text som varnar, om man t ex fyllt i fel datum för någon av händelserna. Använd dropdownmenyn för att ange antal kattungar i kullen.

————————————

Nu är det dags att skicka kullen till hankattägarens för ett godkännande och du får nu två alternativ när det gäller att gå vidare. Antingen kan du skicka kullen för godkännande direkt (se 4A-5A), utan att ange några detaljer om kattungarna (bara datum och antalet kattungar) eller så går du först vidare och fyller i detaljerna för kullen.  Namn, kön, ras och färg (se 4B-5B) innan du skickar kullen för godkännande.

————————————

4A. Ange personnummer för hankattägaren
Sök fram hankattägaren genom att ange personnummer i formatet 19XXXXXX-XXXX.
Kontrollera att namnet stämmer och klicka på ”Fortsätt” för att spara och skicka kullen till
hankattägaren för godkännande.

————————————

Kontroll och val av eventuellt medskick
Innan kullen skickas till hankattägaren för godkännande får du i nästa steg välja om du vill att vi ska skicka med hälso-/vaccinationsfoldrar i utskicket av stamtavlorna och i så fall antalet. Obs! Du måste göra ett val här, även om du inte ska ha några foldrar. Välj då “0”. Spara och skicka för godkännande.

Kullen hamnar nu i listan ”Pågående stambokföringar av kull” med statusen ”väntar” och du kan nu fylla i detaljer för kullen och när sedan hankattägaren godkänt kullen kan du gå vidare med och slutföra din ansökan genom att betala via knappen ”Betala” som dyker upp när hankattägaren godkänt och kullens detaljer är sparade.

————————————

5A. Ange namn, kön, ras och färg för alla kattungar
Namn ska fyllas i utan stamnamnet och med max 35 tecken (inkl mellanslag och stamnamn). För dig utan stamnamn är det 16 tecken i namnet som gäller (mellanslag ej tillåtet). Var nog med stavningen och angående er med syskonraser i kullen så var extra noga så att det blir rätt. Förvalet är baserat på mammans ras. Färgerna som går att välja är de som är godkända för rasen och det sker här ingen kontroll på om de är genetiskt möjliga.

————————————

4B. Ange namn, kön, ras och färg för alla kattungar
Namn ska fyllas i utan stamnamnet och med max 35 tecken (inkl mellanslag). För dig utan stamnamn är det 16 tecken i namnet som gäller (mellanslag ej tillåtet). Var nog med stavningen och angående er med syskonraser i kullen så var extra noga så att det blir rätt. Förvalet är baserat på mammans ras. Färgerna som går att välja är de som är godkända för rasen och det sker här ingen kontroll på om de är genetiskt möjliga.

————————————

5B. Ange personnummer för hankattägaren
Sök fram hankattägaren genom att ange personnummer i formatet 19XXXXXX-XXXX.
Kontroller att namnet stämmer och klicka på ”Fortsätt” för att spara och skicka kullen till
hankattägaren för godkännande.

————————————

Kontroll och val av eventuellt medskick
Innan kullen skickas till hankattägaren för godkännande får du i nästa steg välja om du vill att vi ska skicka med vaccinationsfoldrar och/eller ägarändringsblanketter i utskicket av stamtavlorna och i så fall ange antalet. Spara och skicka för godkännande.

Kullen hamnar nu i listan ”Pågående stambokföringar av kull” med statusen ”väntar” och du kan nu fylla i detaljer för kullen och när sedan hankattägaren godkänt kullen kan du gå vidare med och slutföra din ansökan genom att betala via knappen ”Betala & skicka in” som dyker upp när hankattägaren godkänt och kullens detaljer är sparade.

————————————

6. Betalning och inskickande av ansökan
Efter att du fyllt i detaljer för kullen och sparat sammanställningen hamnar nu din kull under rubriken ”Pågående stambokföringar av kull” som du hittar på startsidan i Mina sidor.

Innan du gjort betalningen kan du här redigera information för kattungar samt även radera kull/kattungar (blå knapp).

Betalning sker via knappen ”Betala & skicka in” (blå knapp). Då öppnas ett nytt fönster och man väljer här betalsättet Swish, eller Svea. När betalningen är genomförd så skickas sedan din kull till admin i Mina sidor som då gör en första granskning.

————————————

7. Admin granskar i Mina sidor
Är det några frågetecken eller felaktigheter kan admin (stambokförare) skicka en kommentar i form av en åtgärd som skickas via mejl och även dyker upp som en avisering på startsidan i Mina sidor. Du har nu möjlighet att t ex åtgärda info om kullen och därefter svara admin med en kommentar när det är gjort, så att admin kan fortsätta med din stambokförda kull.

Är allting okej med din ansökan sparas nu kullen över till stamboken för att färdigställas och försvinner då också från ”Pågående stambokföringar”. Kullen blir nu också synlig i FindUs och där kan du se när regnr är tilldelade, vilket innebär att stamtavlorna är utskrivna och på gång via posten.

Betalsätt vid stambokföring av kull online

OBS! När du väljer att stambokföra kull online kan du INTE betala i förväg utan betalningen gör du som en avslutning av stambokföring av kull INNE i Mina sidor genom att klicka på knappen “Betala & skicka in” som dyker upp när hankattägare godkänt och katternas info är ifylld. Betalar du i förväg med t ex Swish så måste du istället använda den vanliga blanketten och skicka till din avelssekreterare. Hela processen med att stambokföra online sker alltså inne i Mina sidor.

Starta din betalning

När du är klar med alla steg för din kull så finns betalknappen tillgänglig.  Klicka på knappen “Betala & skicka in” så kommer du till alternativet för att starta betalningsprocessen mot Swish.

Betala & skicka in

Nu dyker en ruta upp där Swish finns som alternativ som betalsätt. Klicka på Swishknappen för att ta dig till nästa läge. Nu visas beloppet som ska betalas och här fyller du nu i det mobilnummer som ska användas för betalningen (ditt mobilnummer).

 

Swish

Följ anvisningarna och godkänn nu betalningen i Swish-appen.

Swish

När betalningen är genomförd skickas kullen in till admin (stambokförare) i Mina sidor som gör en första granskning. Ser allt okej ut så förs kullen över till stamboken för att slutföras med bl a regnr och utskrift av stamtavlor. Det är också nu man kan se sin kull i FindUs. Skulle admin ha några frågor använder den sig av åtgärdssystemet och skickar ett mejlnotis till dig. Notisen syns nu även på startsidan i Mina sidor för uppfödaren. 

Förtydligande gällande 3 månader (dubbel avgift) i samband med betalning online i Mina sidor:

Kull/kattunge född 230518
A – Betalning sker 230817, 250/350 kr per stamtavla
B – Betalning sker 230818, 700 kr per stamtavla

Har du tidigare använt Svea mot andra betalningar online kan det vara förvalt andra uppgifter. Uppgifterna hos Svea har dock inget med stamtavlorna att göra, mer än att det efteråt blir markerat hos oss ATT det är betalt. Så skiljer sig e-post eller annan information i samband med betalningen hos Svea är det ingen information som följer med  på stamtavlor. Du ska alltid kontrollera adressuppgifter etc inne i Mina sidor, då det är det som används vid leverans av stamtavlor.

SVEA betallösning

SVEA betalsätt

 

* Förtydligande gällande 3 månader (dubbel avgift) och betalning i Mina sidor: 
Kull/kattunge född 230518
A – Betalning sker 230817, 250/350 kr per stamtavla
B – Betalning sker 230818, 700 kr per stamtavla

Vilka behöver (digitalt) godkänna ansökan online?

Om uppfödaren inte är ägare av hankatten så behöver den meddela hankattägaren när en kull är påbörjad inne i Mina sidor och därmed redo för godkännande. Hankattägaren loggar  in på Mina sidor och där finns detaljer om kullen, samt knappen för att godkänna den, på startsidan i Mina sidor. 

Uppfödaren ser när en hankattägare har godkänt. Då skrivs det ut i fetstil under “Pågående stambokföring av kull”.

Är ni flera innehavare av ett stamnamn? Är du som ska stambokföra kull online INTE huvudinnehavaren av stamnamnet? Då behöver också huvudinnehavaren logga in med BankID på Mina sidor och godkänna stambokföringen av kullen för att du ska kunna gå vidare med “Betala & skicka in”. Förfrågan om att godkänna kullen ligger på huvudinnehavarens startsida i Mina sidor.

Vanliga frågor och svar

Om knappen saknas inne på din honkatt så kan du kontrollera följande:

  • Är du medlem idag
  • Har honkatten alla nödvändiga intyg sparade i stamboken
  • Är alla medinnehavare i stamnamnet medlemmar
  • Är honkatten stambokförd i SVERAK
Kvitto

För dig som stambokfört kull online finns det nu möjlighet att få ett kvitto i din mejl. Via knappen kvitto på “Min sida” kommer du åt att söka fram tidigare stambokförda onlinekullar. Som standard visas kullar som stambokförts de senaste 6 månaderna men det finns möjlighet att via kalender söka fram alla kullar (eller kullar från ett visst datum). 

 

Det finns inget system inbyggt som känner av att färgerna blir rätt för kattungarna, beroende på föräldrarnas genetik. Är du osäker på färg så vänta med att slutföra (betala) din stambokföring online till dess att du vet korrekt färg.  

För de lite “nyare” raserna  (brittisk långhår & selkirk t ex) kan det saknas valbara färger i listan när du ska fylla i detaljerna för kullen. Meddela då våra stambokförare detta med ett mejl sverak@sverak.seUTAN att du slutför (betalar) din ansökan online, så att de kan komplettera med färgen som saknas hos oss. Därefter kan du uppdatera med rätt färg och slutföra din ansökan online.

Tänk på att:
Från och med 1 januari 2012 så anges alltid höggradigt vita katter (EMS 01/02) även med ögonfärg.

 
Rulla till toppen